En schweizerklud er en prøveklud og adskiller sig fra navnekluden ved at være lavet i undervisningssammenhæng. Den er lavet under opsyn og med henblik på eleven skulle dygtiggøre sig i de broderiteknikker, der var nødvendige eller fordelagtige i husholdningsarbejdet. Schweizerkluden bestod hovedsageligt af linnedsyning (syning af husholdningstekstiler), dekorations-, reparations- og sammensyningsteknikker. Linnedssyning var en stor del af en husmoders eller en tjenestepiges arbejde helt frem til midten af 1900-tallet.
På schweizerkludene blev der øvet venetiansk broderi, hulsømme, hardangersyning, syning af monogrammer dvs. navnesyning til brug på linned og fladsyning efter mønster. Linnedsyning brugte man til at sy undertøj, både til børn og voksne, dvs. underskørter, underliv (en slags underbluse), benklæder, skjorter – og dertil sengetøj og dækketøj (duge og servietter). Linnedsyning bestod derudover af en række forskellige sømme, fx sammensyning med stikkesting eller bagsting, slidser, knaphuller, isætning af ærmer og forskellige lukninger. På nogle schweizerklude er der også eksempler på forskellige rynketeknikker.
Prøveklude lig schweizerkludene er sandsynligvis blevet lavet fra midten af 1800-tallet i forbindelse med overlevering af færdigheder og privat håndarbejdsundervisning, men schweizerkluden, som vi ser dem på billederne her, med sit karakteristiske lange udseende dateres til 1899 og derefter, da en ny skolelov gjorde håndarbejde til et obligatorisk fag i folkeskolen. Faget hed kvindelig gerning, og underviseren, altid en kvinde, underviste klassens unge piger ud fra pædagogiske principper, der i al sin enkelhed gik ud på, at eleverne skulle lære og afprøve teknikker på et prøvestykke, før de syede på et faktisk sytøj.
Pædagogikken kendes også som den schallenfeldske metode, da det var en tysk lærer, Rosalie Schallenfeld, der først formulerede argumenterne for, at håndarbejde skulle være obligatorisk i skolerne, og siden skrev vejledende undervisningsmateriale. Da metoden kom til Danmark via Schweiz, fik prøvekludene meget oplagt navnet schweizerklude. Både strik og hækling var desuden også en obligatorisk del af undervisningen.
Kludene blev syet på hørlærred med hvid hørtråd og suppleret med bomuldstråd i rød og blå. Senere blev bomuldslærred mere almindeligt. Schweizerkludene havde omtrent samme bredde, ca. 20 cm, men længden kunne variere meget. Schweizerklude kunne bestå af et enkelt syet stykke, men oftere bestod de af flere, der blev syet sammen efter hinanden, og de kunne derfor blive meget lange – alt efter elevens flid og måske også alt efter lærerens krav. De blev således det håndgribelige resultat af flere års håndarbejdsundervisning, og omfanget af afprøvede teknikker var ved århundredeskiftet rigt. Broderiteknikkerne inkluderede syning af forskellige borter; nogle smalle, andre brede – og tilrettelæggelsen af arbejdet var også en del af det pædagogiske princip. Eleven, pigen, lærte således at bedømme og beregne materialet og projektet – samt selv at påbegynde arbejdet.
Op gennem 1800-tallet var den schweiziske tekstilindustri stødt voksende og en af Europas største. Det var især husholdningstekstiler, men også dekoration til tøj, der blev produceret, og industrien blev en konkurrent til husholdningstekstiler lavet, repareret og dekoreret i hånden. Med den voksende industrialisering af tekstilindustrien og maskiners gradvise overtagelse af håndarbejde til tøj og bolig, opstod en modbevægelse, der med afsæt i William Morris og Arts and Crafts-bevægelsens ideer kæmpede for at bevare håndens og åndens arbejde. Det var en ideologisk kamp, en kunstindustrifejde, der optog både den videnskabelige, kunstneriske og kulturelle elite i perioden 1870-1945.
Kigger vi på bevarede schweizerklude over tid, kan undervisningsbrugen og den industrielle revolution aflæses ret tydeligt i kraft af de teknikker, der optræder på dem. Den voksende tekstilindustri ændrede løbende vores opfattelse af tekstilvarer ved at masseproducere fx husholdningstekstiler til lavere og lavere priser, så det ikke længere kunne betale sig at lave dem selv. Nødvendigheden bliver mindre påtrængende, og med skolefaget opstår også en vis ensretning i de teknikker eleverne lærer.
Teknikkerne på schweizerkludene bliver op gennem 1900-tallet således gradvis skiftet ud, fx reperationsteknikker med dekorationsteknikker. De mere komplicerede og langsommelige teknikker skiftes ligeledes ud med de lettere og hurtigere. Dels er moden skiftet, dels opstår der et overleveringshul i traditionerne i første del af 1900-tallet. Det skyldes dels at mange menneskers liv forandrer sig omkring århundredeskiftet. Flere og flere flytter til byen, arbejder på fabrikker og i butikker, bor i brokvarterer og holder ikke hus på samme måde som tidligere. Borgerlige idealer vokser frem og med dem et ændret kvindesyn – som kun forstærkes frem gennem 1900-tallet – et kvindesyn, der kulminerer i 70’ernes frigørelsesbevægelse, hvor broderiet kommer til at repræsentere et forældet kvindesyn. Derudover skyldes tabet af vores broderitradition de to verdenskrige, der deler 1900-tallet i et før og efter. Nødvendigheden af reparations- og omsyningsteknikker var ganske vist voksende i tiden under 2. verdenskrig, man ønskede stadig at følge moden, men det muliges kunst herskede, da der var rationering på mange materialer, og de fleste også var økonomisk pressede. Moden i Danmark bar stort præg af knaphed og kreativitet i årene under besættelsen, men krigsmoden og alle disse omsyninger fik efterfølgende, for de generationer der levede gennem krigene, smag af fattigdom og mangel.
I perioden efter anden verdenskrig og frem til midten af 1970’erne oplevede Danmark samt store dele af den vestlige verden nærmest en livsstilsrevolution. Det var en ny verden. Herhjemme blomstrede økonomien og velfærden op, teknologiske og industrielle fremskridt ændrede hverdagen, fx med modetøj serielt fremstillet i standardstørrelser. Det skulle ikke syes, omsyes eller tilrettes og det blev bl.a. produceret i nye kunstmaterialer, der krævede mindre vedligeholdelse. Kvinderne kom ud på arbejdsmarkedet, tøj kunne vaskes i maskine, og nyt tøj var let tilgængeligt, når det gamle fik slid. I 1960’erne var den købestærke ungdom blevet et modeforbillede – og de var på vej væk fra tidligere generationers ordentlige og velklædte fremtoning: De ville være smarte, frække og deres egne. I sit værk Moden i Danmark gennem 400 år skriver Marie Riegels Melchior: “Den ældre generation kunne stå helt forfærdet og se til, forsøge at sige fra, men uden at blive hørt. Krops- og modebevidsthed blev central for de unges frigørelsesproces fra de voksnes hidtil dominerende normer.”1
En af disse normer var kvindens, den unge såvel som husmoderens, indespærrede liv i hjemmet med dertilhørende huslige opgaver. Det blev opfattet som værende i skærende kontrast til et frigjort liv at sidde med yndige sysler og gnidrede reparationer, langt væk fra hvor det hele skete. Så i 1950’erne, 60’erne og 70’erne pakkede de unge generationer for alvor alt det førhen nødvendige broderi væk. Man brugte stadig håndarbejde til at udtrykke sig, især gennem strik og hækling, men håndarbejdsteknikkerne brugtes udelukkende dekorativt og til at udtrykke et politisk standpunkt. Således forsvandt det praktiske, nødvendige broderi også ud af folkeskolens pensum i sidste kvartal af 1900-tallet. Enkelte uddannelser, fx håndarbejdsseminariet, praktiserede fortsat schweizerklude, men med et fokus på dekoration.
Vi ved i dag, i skrivende stund, at Jordens ressourcer ikke er uendelige, og vores forbrug, både vores måde at fremstille og at forbruge tøj på, må ændres drastisk. Heldigvis er genanvendelse af tekstiler og genbrug af tøj efterhånden en ikke fremmed del af de flestes verdensbillede – og med denne bevidsthed har reparationerne også fået en plads igen. Vi ser med glæde, hvordan begrebet visible mending vinder frem. Det er broderi, der praktiseres som en tydelig lapning af huller og slidt tøj. Hvor der var et hul, syes fx en lille blomst.
- 1 Riegels, Marie M. Moden i Danmark gennem 400 år, bind 2. Gads forlag, 2022.